0
Je winkelwagen

Voorwaarden

Algemene Voorwaarden

Dit document is voor het laatst aangepast in september 2024 en geldt voor BankhoeveVlees.


Definities

  1. Onderneming: BankhoeveVlees, gevestigd te Wijchen onder KVK-nummer 09216182.
  2. Klant: degene met wie BankhoeveVlees een overeenkomst is aangegaan.
  3. Partijen: de klant en BankhoeveVlees samen.
  4. Consument: een klant die een individu is en als privépersoon handelt.

Toepasselijkheid

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens BankhoeveVlees.
  2. BankhoeveVlees en de klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat nadrukkelijk en schriftelijk hebben afgesproken.
  3. Partijen sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de klant of van anderen nadrukkelijk uit.

Prijzen

  1. Alle prijzen die BankhoeveVlees hanteert, zijn in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten, zoals: administratiekosten, heffingen en verzendkosten, tenzij nadrukkelijk vermeld of anders is afgesproken.
  2. BankhoeveVlees mag de prijzen van de diensten en producten altijd wijzigen.
  3. BankhoeveVlees en de klant spreken voor dienstverlening of bestelling een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  4. BankhoeveVlees mag tot 10% van de hoger uit laten vallen dan de richtprijs.
  5. Gebeurt dit, dan moet BankhoeveVlees dit op tijd doorgeven aan de klant.
  6. Deze mogelijke verhoging in prijs mag de klant vervolgens weigeren door het extra deel van de dienst of het product te laten vervallen.
  7. BankhoeveVlees mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
  8. Ook deze prijsveranderingen zal BankhoeveVlees voorafgaand aan een verkoop aan de klant doorgeven.
  9. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Betalingen en betalingstermijn

  1. BankhoeveVlees mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling van 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
  2. De klant moet een betaling, wanneer achteraf, binnen 30 dagen na levering hebben voldaan.
  3. De betalingstermijnen van BankhoeveVlees zijn fataal. Dat betekent dat indien de klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van dit termijn heeft betaald, deze automatisch in verzuim en gebreke is, zonder dat BankhoeveVlees aan de klant een aanmaning hoeft te sturen of deze in gebreke hoeft te stellen.
  4. BankhoeveVlees mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Gevolgen te laat betalen

  1. Betaalt de kant niet binnen de afgesproken termijn, dan is deze in gebreke en mag BankhoeveVlees een wettelijke rente van 2% per maand voor niet handelstransacties en de rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is. Blijft de koper in gebreke, dan mag BankhoeveVlees de eerdere verplichtingen opschorten totdat de koper aan de betalingsverplichting heeft voldaan.
  2. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  3. Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag BankhoeveVlees de verplichtingen opschorten totdat de klant heeft betaald.
  4. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de koper zijn de vorderingen van BankhoeveVlees op de koper onmiddellijk opeisbaar.
  5. Weigert de klant medewerking te verlenen aan de uitvoering van de opdracht door BankhoeveVlees, dan is deze nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan het bedrijf te betalen.

Recht van reclame

  1. Wanneer de klant in verzuim is, mag BankhoeveVlees het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de klant geleverde producten.
  2. BankhoeveVlees maakt gebruik van het recht van reclame door een schriftelijke mededeling aan de klant.
  3. Zodra de klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan BankhoeveVlees, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  4. De klant betaalt het retourneren zoals in lid 3.

Herroepingsrecht en retourneren

  1. De consument heeft bij BankhoeveVlees helaas niet het recht om na ontvangst van de bestelling de overeenkomst zonder opgave van goede redenen te ontbinden. Dit komt door de bederfbaarheid van de producten.
  2. Bij extreme gevallen, nemen we graag contact met de klant om een passende oplossing te vinden.

Opschortingsrecht

  1. Tenzij de klant een consument is, doet deze hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Retentierecht

  1. BankhoeveVlees kan gebruikmaken van het retentierecht en in dat geval producten van de klant bij zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen van BankhoeveVlees heeft betaald, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
  2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waaronder de klant nog geld moet betalen aan BankhoeveVlees.
  3. BankhoeveVlees is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de klant lijdt vanwege het gebruik van het retentierecht.

Levering

  1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
  2. Levering vindt plaats door middel van afhaalmomenten bij BankhoeveVlees in Wijchen.
  3. Levermomenten zoals de afhaaldagen en de uiterlijke bestelmomenten zijn indicatief en mede afhankelijk van derden, zoals de slachterij en de andere ondernemingen waarmee BankhoeveVlees samenwerkt.

Verpakkingen

  1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat deze het product in ontvangst neemt. Doet de klant dit niet, dan kan deze BankhoeveVlees niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade. Daarentegen overleggen we graag de mogelijkheden bij eventuele schade.
  2. Wanneer de klant zelf het transport van het product regelt, moet deze eventuele zichtbare beschadigingen aan de producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan BankhoeveVlees. Doet de klant dit niet, dan kan deze BankhoeveVlees niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Bewaring

  1. Wanneer de klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
  2. Eventueel extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de klant.

Garantie

  1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door ondeugdelijke fabricage of ondeugdelijk materiaal.
  2. De garantie geldt niet:
    • voor schade ontstaan door ongevallen.
    • voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product.
    • voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de klant.
    • wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld.
  3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de klant in ontvangst neemt.

Ruilen

  1. De klant kan een gekocht artikel niet ruilen in verband met de bederfelijkheid van het product.

Klachten

  1. De klant moet een door BankhoeveVlees geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
  2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de klant BankhoeveVlees daarvan op de hoogte te stellen binnen één maand na het vaststellen van de tekortkoming.
  3. Een consument moet uiterlijk binnen twee maanden na het vaststellen van de tekortkoming BankhoeveVlees hiervan op de hoogte stellen.
  4. De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat BankhoeveVlees hierop gepast kan reageren.
  5. De klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de klant en BankhoeveVlees.
  6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de klant niet eisen dat BankhoeveVlees andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Vrijwaring

  1. De klant vrijwaart BankhoeveVlees tegen alle afspraken van anderen die verband houden met de door BankhoeveVlees geleverde producten en/of diensten.

Ingebrekestelling

  1. De klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan BankhoeveVlees.
  2. De klant is ervoor verantwoordelijk dat de ingebrekestelling BankhoeveVlees ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Aansprakelijkheid klant

  1. Wanneer BankhoeveVlees een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Aansprakelijkheid BankhoeveVlees

  1. BankhoeveVlees is alleen aansprakelijk voor schade die de klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Wanneer BankhoeveVlees aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
  3. BankhoeveVlees is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
  4. Wanneer BankhoeveVlees aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
  5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Vervaltermijn

  1. Elk recht van de klant op schadevergoeding van BankhoeveVlees vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Ontbinding

  1. De klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer BankhoeveVlees toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van de verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
  2. Is de nakoming van de verplichtingen door BankhoeveVlees nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat BankhoeveVlees in verzuim is.
  3. BankhoeveVlees mag de overeenkomst met de klant ongedaan maken, wanneer de klant de verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer BankhoeveVlees kennis heeft genomen van omstandigheden die goede grond geven om aan te nemen dat de klant de verplichtingen niet zal nakomen.

Overmacht

  1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van BankhoeveVlees door de klant niet aan BankhoeveVlees kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
  2. Onder de overmachtssituatie in lid 1 valt onder meer ook:
    • een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp.
    • wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen.
    • stroom-, elektriciteits-, internet-, computer- of telecomstoringen.
    • computervirussen.
    • stakingen.
    • overheidsmaatregelen.
    • vervoersproblemen.
    • slechte waarsomstandigheden.
    • werkonderbrekingen.
  3. Wanneer zich een overmachtssituatie voordoet waardoor BankhoeveVlees één of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat BankhoeveVlees kan nakomen.
  4. Vanaf het moment dat een overmachtssituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de klant als BankhoeveVlees de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
  5. BankhoeveVlees hoeft in een overmachtssituatie geen vergoeding aan de klant te betalen, ook niet wanneer BankhoeveVlees hiervan voordeel heeft.

Wijziging overeenkomst

  1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de klant en BankhoeveVlees de overeenkomst aanpassen.

Wijziging algemene voorwaarden

  1. BankhoeveVlees is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
  2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
  3. Grote inhoudelijke wijzigingen zal BankhoeveVlees zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
  4. Consumenten zijn gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van de algemene voorwaarden de overeenkomst op te zeggen.

Overgang van rechten

  1. De klant kan geen rechten uit een overeenkomst met BankhoeveVlees aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van BankhoeveVlees.
  2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

  1. Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
  2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat BankhoeveVlees bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. De Nederlandse rechter in het arrondissement waar BankhoeveVlees is gevestigd/praktijk houdt/kantoor houdt, is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
Opgesteld op 16 september 2024.